Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Sociaal gedrag, elke dag! is een laagdrempelige methode die de dagelijkse onderwijspraktijk gebruikt om sociale vaardigheden van kinderen te vergroten en te oefenen. Door de heldere instructies kan de leerkracht er zonder aparte scholing direct mee aan de slag. In de vier programma's die in de werkmap worden behandeld, gaat het om het kunnen oefenen en toepassen van sociale vaardigheden in de praktijk. Elke dag, want alleen door veel oefening maken de kinderen zich vaardigheden eigen. Op basis van praktijkervaringen in de begeleiding van kinderen, is gekozen voor vaardigheden op het gebied van: • samenspelen • samenwerken • omgaan met emoties (boosheid in het bijzonder) • probleem oplossen. De kinderen oefenen de verschillende vaardigheden in een bepaalde volgorde. Er wordt in kleine stappen toegewerkt naar het einddoel, om de leerlingen zo succeservaringen te laten opdoen. Per periode staat een vaardigheid centraal, waarbij de onder-, midden- en bovenbouw elk een eigen programma volgen. Bij veel SoVa-methodes valt een bepaalde groep kinderen buiten de boot omdat de oefeningen te algemeen zijn en het hun niet lukt dit te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Of andersom: de oefeningen zijn specifiek gericht op dat kleine groepje, waardoor de rest van de klas er niets aan heeft. In Sociaal gedrag, elke dag! worden de vaardigheden geoefend met groepsactiviteiten en daarnaast zijn er oefeningen voor individuele leerlingen waar nodig. Door deze aanpak is dit programma geschikt voor iedereen in de klas.
sociale opvoeding --- emotionele opvoeding --- Social sciences (general) --- socio-emotionele opvoeding --- 433.4 --- Emoties(Gevoelens) --- sociale vaardigheden --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Relationele opvoeding --- communicatie --- Sociale vaardigheden --- communicatievaardigheden --- Samenwerken --- Emoties --- kleuters --- kinderen --- gevoelens --- relationele opvoeding --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- 478.8 --- pedagogie --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- 37 --- Schoolbooks - Didactic material --- Samenspelen --- Probleemoplossend denken --- basisonderwijs --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Onderwijspraktijk --- Lager onderwijs
Choose an application
Het eerste deel van dit boek bevat theoretische en praktische achtergronden over de emotie 'boosheid'. Het tweede en grootste deel bespreekt 81 spelletjes verdeeld over negen categorieën om boosheid bij kinderen onder controle te krijgen. Deze niet-competitieve spelletjes zijn geschikt voor kinderen van 5-11 jaar. Bij elk spel staan met icoontjes aangegeven de spelduur, groepsgrootte, leeftijd en of er veel of weinig gesproken moet worden. Het is vooral een praktisch boek: voor kinderen om sociale vaardigheden aan te leren en voor volwassenen om boosheid bij kinderen beter te begrijpen. De uitgave is overzichtelijk en kan gebruikt worden op school (individueel en groepsgerichte educatie), maar ook op clubs, BSO of thuis. Met pagina's om zelf aantekeningen te maken. Bevat een alfabetische lijst met spelletjes en een bibliografie van Engelse boeken.
spellen --- Didactics of sports and games --- emoties --- boosheid --- pedagogiek --- speltherapie --- spelactiviteiten --- #PBIB:+105.91 --- 796.1 --- Emoties --- Boosheid --- Sociale vaardigheden --- Speltherapie --- Spel; opvoeding --- Spel --- 433.4 --- Boos zijn --- Spelletjes --- 433.6 --- sociale vaardigheden --- boos zijn --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Kind, spel en speelgoed --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Conflicthantering --- Spelen --- Lager onderwijs
Choose an application
Het Project S is ontwikkeld voor OKAN – Onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers, maar het is ook voor vele andere groepen geschikt. De doelstelling is de overbrugging van de vaak aanwezige taal- en cultuurkloof specifi ek omtrent relationele en seksuele vorming. Methodieken werden uitgedacht, uitgeprobeerd, herzien of herkaderd naar de doelgroepen toe. De boodschap wordt kracht bijgezet door veel visueel materiaal, talige ondersteuning en de didactische opbouw van het geheel. Het boek bevat ook een overzichtslijst van bruikbare materialen en randmethodieken. Via een weblink kan de gebruiker op de hoogte blijven van de verdere ontwikkeling van het Project.
Seksuele opvoeding ; secundair onderwijs. --- anderstaligen --- Didactics of social education --- minderjarigen --- relationele vorming --- gezondheidspromotie --- seksuele vorming --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- didactiek --- Foreign speakers --- Sex instruction for youth --- Immigrants --- Cultural assimilation --- Interpersonal relations --- relationele opvoeding --- NT2 --- seksuele voorlichting --- 433.4 --- 308.4 --- 613.88 --- seksuele opvoeding --- Seksuele opvoeding --- Relationele opvoeding --- Anderstaligen --- 37.03 --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Intercultureel onderwijs --- Onthaalklassen anderstalige nieuwkomers --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Relationele en seksuele vorming --- OKAN
Choose an application
Henk VerburgDit boek gaat over de pedagogische begeleiding van de seksuele ontwikkeling van kinderen in de kinderopvang en het basisonderwijs. Het boek bevat twee delen. Het eerste deel (twee hoofdstukken) geeft informatie over seksualiteit als onderdeel van de ontwikkeling van kinderen. Seksualiteit omvat hierbij lichamelijkheid, intimiteit en geslachtelijkheid. Het tweede deel (vier hoofdstukken) gaat over seksuele opvoeding (in theorie en in de praktijk van de kinderopvang en het basisonderwijs) en over het ontwikkelen en hanteren van pedagogisch beleid op dit terrein. Elk hoofdstuk bevat korte voorbeelden en eindigt met een samenvatting. Het boek bevat een uitgebreid overzicht van literatuur, kinderboeken en relevante websites, plus vier bijlagen met extra werkmateriaal. Het boek is bestemd voor (aankomende) pedagogisch medewerkers, leerkrachten en leidinggevenden in de kinderopvang en het basisonderwijs. Channah Zwiep is na haar studie gespecialiseerd in de seksuele ontwikkeling en opvoeding van jonge kinderen en heeft rond dit thema een eigen projectbureau. Zij publiceert regelmatig over dit onderwerp. Dit boek lijkt wat op 'Kinderen en seksualiteit' (2005)* van dezelfde schrijfster, maar het is breder (ook voor basisonderwijs) en meer uitgewerkt, en dus duidelijk anders.© NBD Biblion
Seksualiteit ; kinderen (0-12 jaar) --- Seksuele opvoeding --- 433.4 --- 615.51 --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding (Seksuele voorlichting) --- Seksuele ontwikkeling --- #PBIB:+108.31 --- 613.88 --- Kinderen --- Sociale-, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Seksuele voorlichting --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- basisonderwijs --- kinderopvang --- Didactics of medicine --- seksuele vorming --- socio-emotionele opvoeding --- Seksualiteit ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie --- Seksuele en relationele opvoeding --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Kinderopvang --- Basisonderwijs --- Relationele en seksuele vorming --- Children --- Childcare --- Sexuality --- Sexuality education --- Primary education --- Book --- Educational sciences
Choose an application
Wat doe je als je kind weigert in de auto te gaan zitten? Als kinderen ruzie maken en vechten? Als een kind andere kinderen plaagt of slaat? Zich misdraagt in de supermarkt? Iedereen die dit wel eens heeft meegemaakt, kent het gevoel van machteloosheid dat boosheid van kinderen oproept. Kinderen moeten leren dat boosheid en woede normale emoties zijn, waar je op verschillende manieren mee om kunt gaan zonder agressief te worden. Een vulkaan in mijn buik staat boordevol aansprekende oefeningen, verhalen en spelletjes voor kinderen vanaf vijf jaar. Spelenderwijs leren ze hun emoties niet op te kroppen en leren ze hoe je boosheid kunt ombuigen in positief, constructief gedrag. Naast praktische oefeningen bevat Een vulkaan in mijn buik technieken en adviezen waarmee ouders en leerkrachten inzicht krijgen in de oorzaken van boosheid en driftbuien. Per leeftijdscategorie zijn er specifieke oefeningen.
woede --- Developmental psychology --- boosheid --- Personality development --- Affective and dynamic functions --- emotionele ontwikkeling --- sociaal gedrag --- emoties --- gedragsproblemen --- kinderen --- 467 --- Agressie --- Boos zijn --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Agressie ; kinderen --- Emoties ; kinderen --- 433.4 --- sociaal-emotionele opvoeding --- basisonderwijs --- #PBIB:+105.91 --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- 376 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Algemeen --- Boosheid --- Kinderen --- Kinderen met emotionele en psychosociale problemen --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Primary education --- Orthopedagogics
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|