Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (5)

DocAtlas (5)

KDG (5)

Odisee (5)

UCLL (5)

Thomas More Kempen (3)

VIVES (3)

AP (2)

Hogeschool Gent (2)

Thomas More Mechelen (2)

More...

Resource type

book (5)


Language

Dutch (5)


Year
From To Submit

2012 (5)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Sociaal gedrag, elke dag! : sociaal-emotioneel leren voor de onder-, midden- en bovenbouw
Authors: ---
ISBN: 9789077671856 Year: 2012 Publisher: Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sociaal gedrag, elke dag! is een laagdrempelige methode die de dagelijkse onderwijspraktijk gebruikt om sociale vaardigheden van kinderen te vergroten en te oefenen. Door de heldere instructies kan de leerkracht er zonder aparte scholing direct mee aan de slag. In de vier programma's die in de werkmap worden behandeld, gaat het om het kunnen oefenen en toepassen van sociale vaardigheden in de praktijk. Elke dag, want alleen door veel oefening maken de kinderen zich vaardigheden eigen. Op basis van praktijkervaringen in de begeleiding van kinderen, is gekozen voor vaardigheden op het gebied van: • samenspelen • samenwerken • omgaan met emoties (boosheid in het bijzonder) • probleem oplossen. De kinderen oefenen de verschillende vaardigheden in een bepaalde volgorde. Er wordt in kleine stappen toegewerkt naar het einddoel, om de leerlingen zo succeservaringen te laten opdoen. Per periode staat een vaardigheid centraal, waarbij de onder-, midden- en bovenbouw elk een eigen programma volgen. Bij veel SoVa-methodes valt een bepaalde groep kinderen buiten de boot omdat de oefeningen te algemeen zijn en het hun niet lukt dit te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Of andersom: de oefeningen zijn specifiek gericht op dat kleine groepje, waardoor de rest van de klas er niets aan heeft. In Sociaal gedrag, elke dag! worden de vaardigheden geoefend met groepsactiviteiten en daarnaast zijn er oefeningen voor individuele leerlingen waar nodig. Door deze aanpak is dit programma geschikt voor iedereen in de klas.


Book
KInderen leren omgaan met boosheid door middel van spel
Author:
ISBN: 9789088502484 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het eerste deel van dit boek bevat theoretische en praktische achtergronden over de emotie 'boosheid'. Het tweede en grootste deel bespreekt 81 spelletjes verdeeld over negen categorieën om boosheid bij kinderen onder controle te krijgen. Deze niet-competitieve spelletjes zijn geschikt voor kinderen van 5-11 jaar. Bij elk spel staan met icoontjes aangegeven de spelduur, groepsgrootte, leeftijd en of er veel of weinig gesproken moet worden. Het is vooral een praktisch boek: voor kinderen om sociale vaardigheden aan te leren en voor volwassenen om boosheid bij kinderen beter te begrijpen. De uitgave is overzichtelijk en kan gebruikt worden op school (individueel en groepsgerichte educatie), maar ook op clubs, BSO of thuis. Met pagina's om zelf aantekeningen te maken. Bevat een alfabetische lijst met spelletjes en een bibliografie van Engelse boeken.


Book
Project S : relationele en seksuele vorming voor minderjarige anderstaligen
Authors: ---
ISBN: 9789044129694 Year: 2012 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het Project S is ontwikkeld voor OKAN – Onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers, maar het is ook voor vele andere groepen geschikt. De doelstelling is de overbrugging van de vaak aanwezige taal- en cultuurkloof specifi ek omtrent relationele en seksuele vorming. Methodieken werden uitgedacht, uitgeprobeerd, herzien of herkaderd naar de doelgroepen toe. De boodschap wordt kracht bijgezet door veel visueel materiaal, talige ondersteuning en de didactische opbouw van het geheel. Het boek bevat ook een overzichtslijst van bruikbare materialen en randmethodieken. Via een weblink kan de gebruiker op de hoogte blijven van de verdere ontwikkeling van het Project.


Book
Seksuele ontwikkeling : methodiek voor pedagogische begeleiding in de kinderopvang en in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789088502620 Year: 2012 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Henk VerburgDit boek gaat over de pedagogische begeleiding van de seksuele ontwikkeling van kinderen in de kinderopvang en het basisonderwijs. Het boek bevat twee delen. Het eerste deel (twee hoofdstukken) geeft informatie over seksualiteit als onderdeel van de ontwikkeling van kinderen. Seksualiteit omvat hierbij lichamelijkheid, intimiteit en geslachtelijkheid. Het tweede deel (vier hoofdstukken) gaat over seksuele opvoeding (in theorie en in de praktijk van de kinderopvang en het basisonderwijs) en over het ontwikkelen en hanteren van pedagogisch beleid op dit terrein. Elk hoofdstuk bevat korte voorbeelden en eindigt met een samenvatting. Het boek bevat een uitgebreid overzicht van literatuur, kinderboeken en relevante websites, plus vier bijlagen met extra werkmateriaal. Het boek is bestemd voor (aankomende) pedagogisch medewerkers, leerkrachten en leidinggevenden in de kinderopvang en het basisonderwijs. Channah Zwiep is na haar studie gespecialiseerd in de seksuele ontwikkeling en opvoeding van jonge kinderen en heeft rond dit thema een eigen projectbureau. Zij publiceert regelmatig over dit onderwerp. Dit boek lijkt wat op 'Kinderen en seksualiteit' (2005)* van dezelfde schrijfster, maar het is breder (ook voor basisonderwijs) en meer uitgewerkt, en dus duidelijk anders.© NBD Biblion


Book
Een vulkaan in mijn buik : kinderen leren omgaan met boosheid en woede : een praktische gids voor ouders, hulpverleners en leerkrachten
Authors: ---
ISBN: 9789057123498 Year: 2012 Publisher: Amsterdam Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat doe je als je kind weigert in de auto te gaan zitten? Als kinderen ruzie maken en vechten? Als een kind andere kinderen plaagt of slaat? Zich misdraagt in de supermarkt? Iedereen die dit wel eens heeft meegemaakt, kent het gevoel van machteloosheid dat boosheid van kinderen oproept. Kinderen moeten leren dat boosheid en woede normale emoties zijn, waar je op verschillende manieren mee om kunt gaan zonder agressief te worden. Een vulkaan in mijn buik staat boordevol aansprekende oefeningen, verhalen en spelletjes voor kinderen vanaf vijf jaar. Spelenderwijs leren ze hun emoties niet op te kroppen en leren ze hoe je boosheid kunt ombuigen in positief, constructief gedrag. Naast praktische oefeningen bevat Een vulkaan in mijn buik technieken en adviezen waarmee ouders en leerkrachten inzicht krijgen in de oorzaken van boosheid en driftbuien. Per leeftijdscategorie zijn er specifieke oefeningen.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by